Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.11.2015 09:15 - Наивни бележки на един лаик върху исляма
Автор: mglishev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4262 Коментари: 6 Гласове:
2

Последна промяна: 25.11.2015 07:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Неизбежно е това да бъде съвсем субективен текст; не толкова заради пристрастията ми, колкото заради несистемната ми информираност по темата. Записването обаче позволява по-късно връщане, прочитане и редакция на схващания, които са се променили, а публичността - сверяване с мненията и знанията на други. 

Още едно любителско есе 
Тези неща стават неизбежни и може би малко досадни. Мнозина се опитват да разсъждават върху това що е ислям и що е изобщо религията напоследък. Дали има полза от тези опити е трудно да се каже. Но човек може най-малкото да си изясни собствените идеи. Писането помага мисълта да се подреди. Все е нещо. 

Неутралната историческа дефиниция 
Ислямът е една от трите аврамически религии, всъщност най-новата от тях. Възниква в VІІ в. сл. Хр. в Арабия, пустинната зона отвъд границите на Сасанидска Персия и Византия. Основател на исляма е пророкът Мохамед/Мухаммад, първоначално не особено влиятелен член на управляващия в Мека клан на Курайшите и успешен търговец. На зряла възраст Мохамед започва да получава видения, след които започва системно да проповядва, че съществува само един Бог, Който е говорил на човечеството чрез пророци от Моисей до Иисус, а след Иисус - до самия Мохамед. Това е Богът-създател на целия свят, Който изисква покорство, осигурява препитание на човешкия род, посмъртен съд и съответно Рай за праведниците или Ад за грешниците. Привържениците на старите арабски божества прогонват Мохамед и последователите му от Мека, вероятно защото Мохамед говори против тези божества. Пророкът и близките му се настаняват в Медина или Ятриб, постепенно взимат властта там, създават армия и превземат Мека. Мохамед умира като владетел на нова държава, която обхваща почти целия Арабски полуостров и след смъртта на основателя си ще завладее огромни части от Стария свят. Последователите на исляма са стриктни монотеисти, почитат старозаветните пророци и Иисус като по-маловажни предшественици на Мохамед, вярват в настъпването на Страшния съд в неизвестното бъдеще и всъщност в много отношения са повлияни от юдаизма и християнството. Привържениците на Мохамед съставят от проповедите му Корана, свещената книга на своята общност. 

Религиозната дефиниция 
Тъй като съм християнин, смятам, че ислямът е просто една от многото лишени от божествен произход религии на света. Всъщност такъв произход имат само юдаизмът и християнството. Вярно е, че ислямът произлиза от тях, но уврежда ученията им, най-вече защото не познава концепциите за Първородния грях, за Божията любов (както и за любовта като религиозна категория изобщо), за божествеността на Христа и за троичността на Бога. Съществуват или са съществували ислямски мистични движения под силно християнско влияние, но те са смятани от праволинейните мюсюлмани за еретични и са на практика унищожени. От немюсюлманска религиозна гледна точка ислямът с нищо не превъзхожда кое да е езичество. Разбира се, тази част от текста ще бъде приета според религиозните убеждения на всеки евентуален читател. 

Екскурс: ценна ли е религията по принцип 
Без всякакво съмнение: да. Религията е първият и най-лесен допир на човека до понятия като смирение, дълг и морал. Тя може да бъде заменена с по-сложни форми на философски, рационално защитен морал, но те по някаква причина обикновено се оказват противоестествени и по-жестоки дори от най-безумното религиозно извращение. Даже една примитивна религия, стига да изключва човешки жертвоприношения, е за предпочитане пред рационални, но напълно деструктивни идеологии като например култа към Разума и комунизма. Впрочем, религията не е задължително изцяло ирационална: например юдаизмът и особено християнството по свои различни пътища са достигнали до философизиране на доктрините си. И не са единствени в това отношение. 
Дали обаче религията трябва да бъде единствен водач на съвременния човек? Също без всякакво съмнение - не. Комбинацията от светски и религиозен дух гарантира морални задръжки по-добре от отдаването само на едната от двете възможности. Най-добре е те да се уравновесяват помежду си. 

Културната дефиниция 
Религията не е само доктрина, тя е и практика. При това не само ритуална, молитвена или теологическа практика, а и езикова практика, практика на всекидневно равнище, морална практика. В това отношение ислямът днес е изключително примитивен. Споменатите по-назад мистични движения, които може и да са облагородявали културния му хоризонт, не са оцелели. Някогашният блясък на ислямския свят се е превърнал в примитивизъм на духа и в днешното си състояние тази религия може да бъде привлекателна само за хора с много скромни интелектуални претенции. Вероятно в нея все пак има известно романтично очарование и силно ударение върху добродетели като храбростта и упорството - особено сред неофитите. Разбира се, както във всяка вече стара религия, за милиони хора това е просто културно наследство, а от културното си наследство човек не се отказва просто така. Впрочем, обикновено традиционната религия в семейството е по-умерено преживявана от новопридобитата. 
Жалко е, че светският, умерен, секуларизиран ислям, вървящ към нещо като своя модернизираща реформация в първата половина на ХХ в., днес е подложен на систематично омаловажаване и на жестоки удари от по-пуританските, по-буквалните форми на същата религия. Жертви на съвременния агресивен ислям на първо място са самите мюсюлмани и чак после останалият свят. 

Политическата перспектива 
Исторически, ислямът не е имал никакво място в Западна Европа. Появата на мюсюлмански малцинства в метрополиите на бившите колониални империи след Втората световна война е историческа трагедия и резултат от безсмисления постколониален комплекс за вина на западноевропейските елити. Тази трагедия обаче вече не може да бъде поправена. Абсурдно и нехуманно би било да се мисли за някакво изселване на милиони хора от Великобритания, Франция и т. н. Неонацизмът не предлага решения, той е просто една истерия. Единственото, което може да се направи във и за Западна Европа е тамошните мюсюлмани да бъдат систематично секуларизирани - така, както от два века насам се прави с християните и юдеите. Мюсюлманите на Стария континент са длъжни да приемат налагания от светските държави умерен, дори морално релативистки начин начин на живот и да приемат частична културна асимилация, за да бъдат пълноценна част от новите страни, в които живеят. Фундаментализмът също не предлага отговори. И е грешка от страна на самите съвременни държави и техните либерални елити, че са насочили асимилационните си усилия повече срещу традиционните, но вече отдавна опитомени мнозинства, а не срещу реално неинтегрираните нови малцинства. Неонацизмът ще бъде накаран да млъкне най-добре чрез секуларизацията на мюсюлманите, а националните държави имат ресурса за това. 
На Балканите имаме много по-дълъг опит на съжителство с мюсюлмани. Тук традиционните ислямски малцинства (помаци, турци, турцизирани кавказци, албанци, бошнаци и роми-мюсюлмани) живеят редом с нас не от няколко десетки години, а от векове. Имаме своите войни и недоразумения, но и се познаваме много по-добре. Опитомявали сме се взаимно и често постигаме елементарен, битов мир помежду си. Тези отношения трябва да бъдат запазени, което ще стане най-лесно, ако числените съотношения помежду ни останат, каквито са. Старите мюсюлмани не се разбират добре с новодошлите. Неголям брой сирийци, египтяни и иракчани (от различни религии) се интегрираха успешно в София и това е достатъчно за българските мащаби. 

Надявам се тези набързо нахвърляни бележки да бъдат от полза, като повод за разговор по темата. 



Гласувай:
3



1. germantiger - Вярно си писла, но и една глупост си споделил:
17.11.2015 10:48
Другото е "добре", но това изречение от теб е НАИВНО или несериозно:

Появата на мюсюлмански малцинства в метрополиите на бившите колониални империи след Втората световна война е историческа трагедия и резултат от безсмисления постколониален комплекс за вина на западноевропейските елити.
цитирай
2. mglishev - Фактически вярно е.
17.11.2015 14:48
Или имаш друго обяснение?
цитирай
3. germantiger - ...
17.11.2015 17:48
Зелен си в това и въпроса ти още повече го показва или се правиш на зелен?!

Ясно ли ти е колко действат и къде са навсякъде западните служби, агенции, подобните на Блек Уотър/закриха ги, Грейстоун и прочие "организации" - миграцията, какви боклуци отиват на запад е ясно от десетилетия на всеки на запад 100 пъти повечето отколкото на теб и 50 пъти повече отколкото на мен и ти ми пишеш за комплекс.

Какъв комплекс при воля, планиране, екипи, анализи, практики, какви теории Маноле? Ти сериозно ли се будалкаш?
цитирай
4. mglishev - Зад всяко явление има идея
18.11.2015 04:00
и идеята зад появата на ислямски малцинства на запад е точно постколониалният комплекс. Хвани се с речите на Инок Пауъл.
цитирай
5. teodordetchev - Твърдението, че мюсюлманите почитат Исус като "второстепенен" пророк ...
18.11.2015 16:25
... е доста смело твърдение.

Първо, мюсюлманите твърдо се придържат към тезата за непорочното зачатие. Според Свещенния Коран, сам Аллах е изрекъл думата "Бъди !" и Мириам (сиреч Дева Мария, респективно Богородица) е заченала.

Второ, може доста да се спори по въпроса за мюсюлманите и първородния грях.

Трето, въпреки че е широко разпространено убеждението, че Ислямът не насърчава и дори забранява рисуването на човешки образи, точно на пазара в Кабул (!!!) един от най-често срещаните сюжети на продаваните килими е образът на Богородица - Мириам, която мюсюлманите дълбоко почитат. (Друг е въпросът дали огромната почит на католици, православни и мюсюлмани не е религиозен синкретизъм и дали това не ни препраща още към образа на Богинята Майка).
Безспорно, мюсюлманите не признават Възкресението Христово, но това е резултат от стриктния монотеизъм, който Вие сте маркирал в текста си.

И още нещо - Иберийският полуостров е все пак част от Западна Европа и там доста време Ислямът е бил господствуваща религия. Евреите пък са били толерирани в Гренадския халифат и не знам така наречените "ИДИЛ-ци" как ще се оправят с този факт. най-вероятно ще обявят тогавашните халифи в днешна Испания за опасни еретици. Всъщност, в така наречената Ислямска държава в момента комай се "изобретява" един нов ислям ( не случайно този път го пиша с малка буква ...). Така че, Ислямът е пребивавал в Западна Европа, друг е въпросът, че после следите и от него и от юдаизма са били изличени със сяра и желязо.

Още нещо. В дисертацията на Екзарх Стефан, която най-после беше публикувана на български, като нещо ноторно известно и ясно и не нуждаещо се дори от пояснения, пише че княз Борис І, респектимвно Св. Борис Покръстителят е усещал натиска на проповедниците на Исляма откъм долината на Вардара. Редакторът на книгата е изписал кофа мастило за да ни обясни, че докторантът се е объркал и такова нещо няма. Остава да ни обясни подозрителното сходство на някои Крумови разпоредби с Шарията. Режат се ръце и
цитирай
6. teodordetchev - ... Режат се ръце и прочее ...
18.11.2015 16:29
Отлично знаем, че Св. Константин - Кирил Философ е ходил да дебатира, иначе казано - научно да се препира с представителите на останалбите две Аврамистични религии при Хазарския хаган. Както знаем, той се представил на дебатите най-добре от всички, но ... хаганът предпочел юдаизма по чисто геополитически, геостратегически и културно политически причини. Не иронизирам Св. Константин - Кирил Философ. Просто от житията му знаем, че пропагандата на Исляма в Югоизточна и Източна Европа е била твърде силна и Екзарх Стефан едва ли е говорил празни приказки. Последното приемете просто като бележка "под черта".
Поздрави !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 8611081
Постинги: 1097
Коментари: 8098
Гласове: 5671
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата