Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2010 21:17 - Haeresis Bulgarica: "Българската ерес" в българското културно съзнание на ХІХ и ХХ в.
Автор: mglishev Категория: Новини   
Прочетен: 5634 Коментари: 9 Гласове:
3

Последна промяна: 27.04.2010 04:20


Споменавал съм тази книга. Тя най-сетне излезе на български благодарение на усилията на проф. Панайот Карагьозов от Факултета по славянски филологии на Софийския Университет. Препоръчвам я много горещо. Предполагам, че в Полския институт и в университетските книжарници ще я има.

http://dobrinite-news.com/?p=18677

Гражина Шват-Гълъбова
Haeresis Bulgarica в българското културно съзнание на ХІХ и ХХ в.

image

376 с.
Превод от полски език Вера Деянова и Грета Коминек
Университетско издателство "Св. Климент Охридски", София, 2010. Библиотека "Световна българистика"

Съдържание:

Трон, амвон и клада за богомилството и неговите фабулации - Панайот Карагьозов
Към българския читател
Увод
- Богомилството - елементарен разказ
- Космогония на богомилите
Глава І. Богомилството като тема на историческото повествование (1762-1944)
- Проблеми с идентичността
- Спирачка на прогреса
- Предвестник на прогреса
- Загорчиновата "утопия на ордена"
Глава ІІ. Окултистки опити за съживяване на богомилството
- Теософската версия. Магове
- Намерената книга на маговете. Фалшификатът на Глогов
- Версията на Учителя Петър Дънов
Глава ІІІ. Инспирации от богомилството по времето на комунизма (Българинът в търсене на съвременна идентичност)
- Марксистката версия
- Окултистката квазимарксистка версия
- Хиликът и пневматикът у Стефан Цанев
- Парадигмите на еретичката. Богомилката на Блага Димитрова
- - Слънчова невеста
- Емилиян-Станевата духовна беография на изгнаника
- - Аристократ и плебей
- "Пуритани" в клопката на хедонизма
- - Скептикът в света на идеите
- Антихристът (мистик - агностик - гностик)
- - Исихия
- - В света на хаоса
- - Идеолог
Глава ІV. Литературни транспозиции на богомилството в епохата на Ню Ейдж и постмодернизма
- Още веднъж към утопия на прогреса
- Ню Ейдж версия за странстванията на [i]Тайната книга[/i] из Европа
- Постмодерно усъмняване в аксиологичния център?
- В гностическия Ад
Заключение
Използвана литература
Именен показалец
Summary
Гражина Шват-Гълъбова. Избрана библиография

Представянето на българското издание с участието на авторката, преводачката Вера Деянова и редактора проф. Панайот Карагьозов бе днес, 26 април 2010, в Полския институт в София. Безплатни екземпляри бяха предоставени на публиката, което бе възможно благодарение на съдействието на Института.

Пет години след издаването си в Полша у нас е преведена и публикувана монографията относно употребите на богомилството в българската литература, национално самосъзнание и разнопосочни идеологически моди. Матихеи, гностици, павликяни, богомили, павликяни, албигойци - еретиците на средновековния дуализъм ту са приемани за носители на истинска чистота на вярата и на духовна свобода, ту са отхвърляни като рушители на обществото и отрицатели на всичко земно. В България от следосвобожденската епоха, в годините на социалистическата власт и днес богомилите представляват интерес за писатели, историци и народопсихолози. Начините, по които гледаме на богомилството, са разгледани в книгата на проф. Шват.
Български филолог от Варшавския университет, бивш заместник-директор на Полския институт в София, ценител на Радичков и познавач на новата българска литература, Гражина Шват събира и обобщава наблюденията си върху присъствието на представите за богомилството в художествената ни литература - която пък по различни начини влияе върху обществените разбирания.
Трезв външен поглед - западнославянски, централноевропейски, университетски и може би малко католически. Поглед върху амалгамата от атеизъм, неясни представи за няколко езически традиции, обагрено с националистически нюанси полухристиянство, склонност към псевдоориенталски мистицизъм и  смътната симпатия към богомилството, която изпълва художествената литература в България поне от времето на Николай Райнов насам.

Книгата не се спира на онези "неща с дивен смисъл и поезия", които Петчо Славейков смята, че открива в българските средновековни апокрифи, нито на особеното място, което отношението към богомилството има за героите на Талевия "Самуил" или поредицата за Асеневци от Фани Попова-Мутафова. Проф. Шват е избрала да не повтаря изложени от други автори факти и тези като например християнството на Йовков (вж. Войчех Галонзка, Опитомяването на скорпионите. Поглед на един чужденец към българската литература. Превод от полски Р. Чавдаров. Шумен, 1994). В Haeresis Bulgarica няма да открием и коментар върху примерите за битов дуализъм, известни от поп-културата (като стиха "Кълна се - и в Дявола, и в Бога" на "Щурците" от популярната песен във филма "Вчера") и от разговорната реч (като поговорката "И с Дявола дослук сторвам"). Изложението остава най-вече в прехода от това, което мога да нарека класическа модерност, към плахия опит за създаване на българска постмодерна литература.

Именният показалец е рядкост за българските хуманитарни издания от последните години и е чудесно, че го има.

За мен книгата представлява интерес преди всичко от религиозна гледна точка. Друг може да я чете като историк. Или като теоретик на литературата.

На самото представяне, разбира се, се прояви и магарията в най-чистия й вид. Г-н Петър Петров, представил се като "историк-националист" (и, както разбирам, водещ на предаване за история по т. нар. "Национал-патриотична телевизия", излъчваща само в Интернет) си позволи да обиди авторката в дълъг коментар, отричащ приноса на книгата (която г-н Петров все още няма как да е чел). Позицията му беше, че богомилството не може да бъде наричано "ценност". Разбира се, г-н Петров не си беше направил труда да чуе думите на самата проф. Шват, която недвусмислено заяви и във всъпителните си думи, а го заявява и в самата книга, че не застава зад (или против) богомилството като такова. Тя излага разказ за възприемането на това учение в различна среда. А в частност за комунистите, да речем, богомилството или това, което те смятат за богомилство, наистина е ценност.

 




Гласувай:
3
0



1. solinvictus - Глишев ,защо ми каза ,че не се интересуваш от религии?
28.04.2010 23:25
Темата за богомилите е свободна за интерпретации също както и темата за "прабългарите" Нямаме стигнали до нас писания на тези християни!
От всичките им жития и евангелия са останали само имената им!
Другото е измислено от враговете им!

1. Изгонване на ангелите;
2. Кръстир дърво;
3. Въпроси на Балкиза;
4. Слизане на Исуса в ада;
5. Ходене на Богородица по мъките;
6. Митарственик;
7. Соломоновият Храм;
8. Виденията на Йоан Кръстител;
9. Повест за Чашата;
10. Деяния ня Йосиф Ариматейски;
11. Въпроси на Пилат;
12. Образът на Абгар;
13. Повест за Ева;
14. Слизане на Бога по земята;
15. Архангел Михаил и Сатанаил;
16. Създаването на Рая;
17. Каин гради град;
18. Книга на Енох;
19. Борба на Якова с Бога;
20. За потопа;
21. За Голгота;
22. За детинството Исусово;
23. Магични молитви на св. Поликарп;
24. Битие на св. Богородица;
25. Създаване на звездите;
26. Странстванията на Балкиза;
27. Повест за Мелхиседек;
28. Пророк Елиас;
29. Откровение на апостол Павел.

Ако ти кажат ,че можеш да прочетеш 3 кои ще бъдат?
цитирай
2. mglishev - :)
29.04.2010 00:37
"Ходене на Богородица по мъките", славянската версия на "Книга на Енох" и "Детство Иисусово" съм ги чел. Мисля, че и поне още няколко от изредените (ако не всички) не са изгубени, а запазени. Запазена е и т. нар. "Тайна книга" в провансалски препис. Йордан Иванов е издал доста богомилски и павликянски текстове, а и не е само той. И не съм сигурен дали всичко, което изреждаш, е богомилска литература. Някои от тези текстове са раннохристиянски.

Колкото до "Образът на Авгар", това не е богомилски апокриф, а част от православното и католическо Свето Предание.

"Деянията на св. Йосиф Ариматейски", "Откровение на св. Павел" и "Повест за Чашата" бих си ги поръчал веднага.

Иначе манихеите, павликяните, богомилите, патарените и катарите ги смятам направо за представители на отделна религия - също като исляма и мормонството вярата на богомилите произхожда от християнството, но е нещо различно.
цитирай
3. solinvictus - много добре!
29.04.2010 01:23
Не са отделна!Отделна я правят католиците и православните и понеже губят теологически приемат насилствено премахване!Всички които си изброил са Йоанити или последователи на евнгелието на Йоан!Да някои са им приписани и не ги броят щото се припокриват във времето!Демек по различно време са !Тука са и монофизитите ,арианите и още едни има "Iglesia Milingue"

“De esta forma los misioneros ‘boulgres’ se encontrarían al ‘maneísmo’, ‘cristianismo johánico’ o
‘Iglesia del paracleto’
que ellos mismos predicaban ya instalado en Occitania desde hacía media docena de siglos. Dicho contacto con el bogomilismo fue, por tanto, para el ‘maneísmo’ más que nada un catalizador a partir del año 1000”.

Аз за детинството на Иисус ,за Рая и за Ева как така тя е разбрала за плодното дърво пък папагала Адам не! хехе
цитирай
4. mglishev - Много сложно
29.04.2010 12:19
ги мислиш нещата. Работата стои така типологически: юдаистите си имат Стар завет. Християните са отделна религия от юдаизма, защото добавят неюдейско Писание - демек Новия завет. Мюсюлманите също са отделна от християнството религия, защото си имат и Корана. За мормоните в Америка, които освен Стария и Новия завет четат и т. нар. Книга на Мормон, сигурно знаеш. Новите религии произхождат от старите и ту добавят, ту премахват по някой корпус текстове от задължителните писания. Манихеите (богомили, катари...) са на същото дередже - отричат се от Стария завет (впрочем, единствени от всички аврамически религии) и добавят един куп нови апокрифи. А дуализмът им определено няма нищо общо с последователния монотеизъм на всички изброени - от евреите до мормоните. Това наистина е отделна религия.

А монофизитизмът и арианството са си просто християнски ереси, както, впрочем, и католицизмът. И монофизитите, и арианите (и католиците) са монотеисти и имат същото Писание като православните.
цитирай
5. mglishev - Що,
29.04.2010 14:02
тринитарната догма не е политеистична.
цитирай
6. eloiz - Глишев, искам да се хвана за думите ти:
30.04.2010 14:10
"А дуализмът им определено няма нищо общо с последователния монотеизъм на всички изброени - от евреите до мормоните. Това наистина е отделна религия."
Дали не става въпрос за "обработка" на стари дуалистични български вярвания? Хич и не искам да навлизам в полето на изследователите на старобългарските религиозни традиции - там е страшно, Тангра вижда всичко))), но все пак е близко до ума. И искам да добавя, че нищо не съм чела по въпроса наскоро, та ще звуча съвсем като мнозина от изследователите на старобългарските религиозни практики))))

цитирай
7. mglishev - Елоиз
30.04.2010 14:44
За стар български дуализъм нищо не мога да кажа. Авторката на книгата, за която говоря горе в постинга, излага и "иранистката" теза, че българите са донесли зурванизма на Балканите. Скептичен съм, но някои фенове на иранската хипотеза за произхода държат на това мнение.

Иначе само по себе си богомилството много прилича на по-старите павликянство и манихейство, а манихеите са преследвани и в Иран. Така че каквито и да са българите по произход, в богомилството все има ирански корен :)
цитирай
8. анонимен - за гностицизма
01.06.2010 20:56
Драги г-н Глишев,

Вече имам книгата на полякинята и като Вас я оценявам високо. Обективна и щателна е, макар че цитира предимно полски изследвания. Няма съмнение, че богомилството не е оригинално българско явление, а е привнесено у нас и то не при цар Петър, а според мен още при Борис І. То произлиза от манихейството с посредничеството на павликянството.

В края на 2008 г. издадох първата българска книга за гностицизма - "Ялдаваот. История и учение на гностическата религия" (Омофор, 504 стр., ок. 2000 цитирани заглавия на 10 езика). В нея се говори и за влиянието му в историята. Ако нямате тази книга и искате да се запознаете с нея, моля да ми се обадите по имейл (pavel_11 AT lycos.com), за да Ви я изпратя на посочен от адрес.

С уважение,
о. Павел Стефанов
цитирай
9. mglishev - Благодаря!
20.10.2011 01:13
о. Павел Стефанов написа:
Драги г-н Глишев,

Вече имам книгата на полякинята и като Вас я оценявам високо. Обективна и щателна е, макар че цитира предимно полски изследвания. Няма съмнение, че богомилството не е оригинално българско явление, а е привнесено у нас и то не при цар Петър, а според мен още при Борис І. То произлиза от манихейството с посредничеството на павликянството.

В края на 2008 г. издадох първата българска книга за гностицизма - "Ялдаваот. История и учение на гностическата религия" (Омофор, 504 стр., ок. 2000 цитирани заглавия на 10 езика). В нея се говори и за влиянието му в историята. Ако нямате тази книга и искате да се запознаете с нея, моля да ми се обадите по имейл (pavel_11 AT lycos.com), за да Ви я изпратя на посочен от адрес.

С уважение,
о. Павел Стефанов


Благоговейни отче,
имам книгата Ви и я ценя. А съвсем скоро се сдобих и с "Българската ерес и английската Реформация" на Георги Василев, която също си струва.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5340154
Постинги: 1061
Коментари: 8006
Гласове: 5477
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата