Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.05.2010 06:05 - Класически хайку за пролет и лято
Автор: mglishev Категория: Поезия   
Прочетен: 12424 Коментари: 10 Гласове:
8

Последна промяна: 17.05.2010 06:10




Това са някои любими за мен "пролетни" и "летни" хайку в преводи на Людмила Холодович, Александър Киров и Георги Василев. Те са отдавна известни у нас - просто ми е приятно да ги преписвам от изданията.







Викът на кукувица
се плъзга
по водата.
Башо



Една голяма светулка,
пропърхвайки,
отминава.
Исса




От носа
на Големия Буда
излита лястовица.
Исса




В колибата ми тази пролет
няма нищо - всъщност
има всичко.
Содо




Врата от сухи клони
и вместо катинар -
този охлюв.
Исса




Съвсем просто
пристига пролетта -
бледожълто безкрайно небе.
Исса




Къде да излея коритото?
Тук навсякъде 
има щурчета.
Оницура




Майски дъждове.
Жаба доплува
чак до прага.
Сампу




Пак е пролет.
Малък гарван
се загледа към морето.
Шокю




Виж славея -
бърше крачета окаляни
в цветовете на сливата.
Исса




Хвърчило в небето -
пак там,
където беше и вчера.
Бусон




От река Сумида
жадно пие плъх.
Пролетен дъждец.
Исса




Връщат се поклонници
и над тях
диви патици...
Рансецу




Спокойствие.
Вървя си сам,
щастлив съм.
Шики




Внезапно се сетих
градината да помета.
Пролетна вечер.
Тайро




Запалих свещ
от друга свещ.
Пролетна вечер.
Бусон




Трепти въздухът
над останките
на три хиляди къщи.
Шики




Врабче.
Подскача по терасата
с крачета кални.
Шики




Утринна баня.
Долових глас на славей...
Какъв махмурлук!
Сейра




Пролетен дъжд.
Върху храстите -
писмо захвърлено.
Исса




Селянин оре.
Нивата на място прочуто е,
но това той не знае.
Шики




Следобеден сън.
Някой хърка в планинския храм.
Кукувица кука.
Шики




Налюбувах се
на вишневия цвят.
Чак вратът ме боли...
Соин




До всяка порта
дойде пролетта
с кални сандали.
Исса




В кръчмата пак
гръмна пиянска свада.
Луната е в мъгла.
Шики




Котаракът се събуди,
протегна се
и тръгна по любов.
Бусон




Сам вървя
край коловоза.
Дълъг е пролетният ден.
Шики




Никой няма
доизоставената кошница
в пролетната гора.
Шики




Продадена грава
кротко напуска селцето.
Пролетна мъгла.
Хякучи




Песен се лее,
от облаците блика.
Чучулига!
Кьорику




Пролетен дъждец.
Върху керемидения покрив -
мокра детска топка.
Бусон




Малчуган
учи котарак на танц.
Пролетендъждец ръми.
Исса




"Я, виж, източният вятър" -
бъбрят си по пътя
слуга и господар.
Тайги




Пролетен дъждец.
Разглеждам книги
под чадъра в старата книжарница.
Шики






Тагове:   лято,


Гласувай:
8



1. nicodima - Имаше една великолепна книга:
17.05.2010 09:58
"Човекът, който пишеше хайку" от Дейвид Ланю.
Прототипът на главния герой - учителят Чаша Чай, е самият Кобаяши Исса.
Красива книга, личи си, че Ланю си е оставил сърцето в нея...
цитирай
2. mglishev - Исса, Шики и Бусон
17.05.2010 11:04
са ми предпочитаните автори. За съжаление не съм чел книгата.
цитирай
3. nicodima - Мисля, че още може да се намери.
17.05.2010 11:09
Изданието е от 2008. Има и продължение, което е също стойностно / според мен /.
Аз харесвам Исса, Башо и Бусон...
цитирай
4. mglishev - Сигурно може
17.05.2010 14:30
Избягвам преводите на Братислав Иванов. Тук съм извадил малък подбор от антологиите "Пълнолуние. Японски тристишия" (от осемдесеттте), "Хайку" на издателство "Еквус" и "Хайку" на "Лодос". За други издания не се сещам.

Всеки харесва Бусон и Исса, те са изключителни.

Препоръчвам две неща, доказано приятни.:
- пусни си клипа от постинга в два прозореца, пусни единия и след няколко секунди - и другия. Докато поствах горните стихотворения и им слагах подходяща (надявам се) музика, случайно подкарах два прозореца с мелодията с няколко секундизакъснение на единия. Получи се красив канон - като диалог на две флейти с обща мелодия и догонване;
- намери си новелата "Двайсет и четири изгледа към Фуджияма на Хокусай" от Роджър Зелазни. Вземи книгата със себе си и иди в японската зала (залата с укийо-е) в Галерията за чуждестранни изкуства, ако си в София. Няколко картини, описани в новелата, се намират в залата. Застани пред картината и си прочети бавно и спокойно какво пише за нея Зелазни. Много приятно чувство - художествена проза вместо суха информация за автора и техниката му.

цитирай
5. nicodima - Едно голямо благодаря!
17.05.2010 21:15
Работя на 300 м от галерията : )...
Ще го направя, интересно ми е...
Първо обаче - книгата : )...
цитирай
6. mglishev - Моля :)
17.05.2010 21:25
Роджър Зелазни, 24 изгледа от планината Фуджи на Хокусай. Превод Роза Григорова (в:) Мраз и огън. Изд. Дамян Яков, 1998.

Линк към текста онлайн: http://chitanka.info/lib/book/320

"Планината Фуджи от открито море край Канагава" със сигурност го има и на изложбата, и в новелата. това е прочутата картина със сините вълни, премятащите се лодки и планината, самата тя застинала вълна, в дъното.
цитирай
7. henzelski - Любимото
28.05.2010 14:33
ми хайку:

"Животът ни
е капчица роса.
Дори да не е
капчица роса,
животът ни все пак..."

Исса
цитирай
8. mglishev - Страхотно е,
28.05.2010 19:33
само дето си го оформил като танка и си променил малко текста.

"Животът ни е капчица роса.
Дори и да е капчица роса
животът ни, все пак..."

Струва ми се, че е така. И аз го харесвам, Исса е невероятен поет.
цитирай
9. henzelski - Ами
30.05.2010 17:37
като съм забравил, как изглеждаше графиката на тристишието и ето ти на - хайку и танка в едно...;)
А наличието на "да не е" вместо "и да е" показва, не че съм променил текста, а че още не съм се бил събудил, когато коментирах тук...;)))
цитирай
10. ili4e - чудесна находка за мен в пролетния ...
31.03.2011 08:56
чудесна находка за мен в пролетния ден!
Ще си препрочитам тези хайку. Книгите на Ланю са преведени от Светла Христова, издания са на "Изток-Запад" и мисля, че хайку-раманите ще ти допаднат. Пълни са и с класически хайку и с хайку от ново време. Самият Ланю е японист и е един от най-задълбочените изследователи на Исса.
Хубав ден, Маноле!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 8626051
Постинги: 1097
Коментари: 8098
Гласове: 5671
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата