Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.03.2014 03:28 - Ужасният глас на Кирил Кадийски
Автор: mglishev Категория: Поезия   
Прочетен: 3709 Коментари: 4 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image


Прочетох новата книга на Кирил Кадийски "Битие. Изход". Това са седемнайсет негови сонета, красиво издадени и, слабо е да го кажа, доста страшни. От битието има изход, но той май няма да е, какъвто го искаме. Това е жестока поезия, жестока в пряк смисъл. Вътре няма превземки, няма ерудирани заигравания, езикът е отвъд собствените си условности. Мрачна истина за единствения изход, само случайно облечена в кънтящи стихове. Много автори ми харесват, някои могат и да ме развълнуват, но само един или двама успяват да ме хванат за гърлото. Кирил Кадийски попада тук. Гласът му ме задавя, така никой не пише. Това е мислене, лишено от илюзии, може би от надежди; мислене с голите, едри понятия, но въпреки всичко в съвършена форма. Сигурно е изстрадано мислене, колкото и изтъркана да е думата. Всяка истинска поезия има своето време, иска своето настроение. Тази може да се чете след някой голям провал. Ето един от сонетите: 



Треска - 2 

... Замислено и мълчаливо 
измиват своята сестра

Георги Богданов 

Стъклата посиняват. Сухите стъкла. Дали 
тъй просто не угасва и самият 
живот? Стариците се мият, 
за да измият мъртвата... От нея ги дели 

една река с безмълвен, тъмен бряг отсреща. 
Потича врялата вода и сякаш призрак блед 
трепти под гъбата, поена цял живот с оцет... 
И чезне всичко в парата гореща. 

Каква утеха е, че тук сме гости само, 
че истинското битие е по-голямо, 
ако и днес - за кой ли път! - се питаш ти: 

къде, уви, човек ще се пресели, 
щом тук плътта немее в белите постели, 
а вън - в студената мъгла - духът пищи.



Гласувай:
3



1. vmir - За последно бях го срещал по комунистическо.
01.03.2014 07:07
Тогава ми беше направил неотразимо впечатление с реализма и независимостта си от тъпата официална догматика. Драго ми стана да чуя за него.

p.s. Да не повярваш, че над четвърт век откакто Кадийски беше наясно с лъжите на пропагандата, днес надути като пуяци безмозъчни и безчувствени продажни зомбита ни се пънат да ни просвещават, че в Украйна е станал фашистки преврат...

Като гледах кава градушка от павета изсипваха украинците над катилите от Беркут и ми ставаше светло на душата. Не одобрявам обаче твоите призиви за паветата, защото сме в България и много повече ми се иска да бяхме се разбрали като разумни и мислещи хора, дано да се случи, защото и нашите изроди са за павета.
цитирай
2. mglishev - Остави всичко друго,
02.03.2014 00:50
не че не си прав, но този човек е стигнал по-далеч от теб и мен.
цитирай
3. vmir - Недей така, твърде си млад, за да абсолютизираш проникновението без да пострадаш.
02.03.2014 05:58
Познанието е инструмент, и майстор да си, няма ли наоколо нуждещи се от него, загиваш. Виж американците, но не глупостите, които им приписват онези, които виждат смисъла на живота в гробокопането и чакането набелязаните да паднат в гроба (при комунизма се самоопределяха като “гробокопачи” на катитализма, а сега викат било майтапче).

Във „Форест Гъмп” симпатичният безобиден полуидиот тичайки настъпи някакво лайно. „Shit happenes” – каза той и си продължи тичането. Това се хареса на околните и той се сдоби с фенклуб, който започна да расте... Феновете му не мислеха за неговото IQ, но го следваха, защото той им напомняше на дело, че всяка гадост е възможност.

В американското образование често се поставя задачата да се види възможност в гадостта, да го кажем - в невъзможното. Миналото лято в университета на зет ми в САЩ видях на стотина метра един от друг най-мощния компютър в света („Зевс”) и летящ самолет от железобетон. Университета е частен, адски скъп, за помощ от България не може да става и дума, но американците се стараят да създадат възможности за всеки, който не престава да полага усилия за да се развива.
Не съм против паветата, но ми се стува, че у нас отсъства възможност да се види дори посланието им, камо ли да се признае. Повече ми се иска да проговорят, защото е ужасно да се чуват единствено лъжите. Видя ли снощи безсрамния Станишко какви ги каканижеше пред ПЕС – докато ЕНП искали властта заради самата власт, ПЕС я искали, за да подобрят положението на хората. И това го казва интригантът, който у нас отстоява водещата роля на БСП чрез третирането на властта като безскрупулна самоцел. Вече започнаха да оправдават яловото си управление и золумите си със самата власт като “ценност”, разчитайки, че хората ще подминат гнусливо подобни шитни.
цитирай
4. mglishev - Хубаво,
07.03.2014 05:10
но аз тук говорех за Кадийски и неговата поезия. Политиката - под политическите постинги. Поезията - под тези за поезия. Да не смесваме нещата. Дори аз се опитвам да не го правя.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 8624381
Постинги: 1097
Коментари: 8098
Гласове: 5671
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата