Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.05.2014 07:25 - Проблемът КОЙ/КОГО?
Автор: donchevav Категория: Други   
Прочетен: 4032 Коментари: 6 Гласове:
13

Последна промяна: 10.06.2014 10:43

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

При КОЙ /или кого/ ще отиде наградата тази вечер?
Познай КОЙ /с този въпрос едва ли питаме за човек - но за кон може/ съм поканил на вечеря!

/ или нещо повече за коня, който всяка вечер печели в телевизионните игри на късмета/


Думата е не точно за коня, а за падежите в българския език.
      В старобългарския език е имало седем падежа. Посредством тях се изразявали смисловите отношения между думите: на принадлежност, посока, място, пряк и косвен обект, опосредованост, звателност /обръщение/. Постепенно падежните форми се сменяли с аналитични такива, най-вече със словосъчетания от предлог и съществително име. Например стихът „Мама Стояну думаше”от едноименната народна песен в по-късни варианти откриваме като „Мама на Стоян думаше”.


В съвременния български книжовен език са останали малко случаи на запазени падежни форми. Това са предимно падежни остатъци при склонение на личните местоимения, както и някои звателни форми /Казваме „Иван”, но се обръщаме с „Иване”/.

Ето примерна таблица за склонение на личните местоимения.

 

 

Именителен падеж

 

Винителен падеж

 

Дателен падеж

           аз

мен/мене (ме)

(на) мен/мене (ми)

           ти

теб/тебе (те)

(на) теб/тебе (ти)

           той

него (го)

(на) него (му)

           тя

нея (я)

(на) нея (ѝ)

           то

него (го)

(на) него (му)

           ние

нас (ни)

(на) нас (ни)

           вие

вас (ви)

(на) вас (ви)

           те

тях (ги)

(на) тях (им)

 

Освен личните местоимения падежни форми имат и въпросителните местоимения, както и ония, образувани от  въпросителни местоимения.

 

 

Именителен падеж

 

Винителен падеж

 

Дателен падеж

       кой

        кого

     на кого

       който

       когото

     на когото

       някой

       някого

     на някого

       никой

       никого

     на никого

       всякой /всеки/

       всекиго

     на всекиго

 

Падежни остатъци имат само личните местоимения и ония от другите видове, които заместват имена на лица.  

Е, и? – ще кажете вие. Какво общо има това с коня, който поканихме на вечеря преди малко.

Има. Конят не е човек /естествено ако не е кентавър/. Щом не е човек, за него не важи правилото за падежните форми. Така че, ако сме поканили коня на вечеря, съобщаваме на жена си: „Познай кой съм поканил на вечеря!” /коня на съседите/.

Ако обаче сте поканили човек на вечеря, правилното оформяне на въпроса, с който искате да изненадате съпругата си, е: „Познай кого съм поканил на вечеря!”/ съседа, приятеля, колегата/. Лесно и просто, нали?

image

Как обаче това правило битува в съвременната езикова практика? Никак. Депутати, журналисти, спортисти, общественици, бизнесмени, хора на изкуството и водещи в  телевизионни предавания се появяват в ефир, за да ни убедят от екрана, че ей сега ще видим „България за кой ще гласува”, „на кой ще повярва”/ и пак започвам да се оглеждам за коня или поне за някое малко, безлично сиво муленце – евентуално/. Но няма никой /не никого!/ Питат ме „на кой ще проработи късметът тази вечер”, „кой да изгонят”, настояват да отговоря” с кой искам да ме срещнат следващия път” /благодаря, вече си имам кон/.

image

 

Има правило, според което най-лесно можем да познаем трябва ли да използваме падежната конструкция, като заместим будещата съмнение конструкция с ТОЙ и НЕГО. Ако можем да заместим с НЕГО, пишем и думата, за която се съмняваме, с –ОГО или –ЕГО.

Например:

Познай ко… съм поканил на вечеря!


Проверка: Поканил съм той – замяната е неуместна.

                   Поканил съм него –замяната е уместна.

Следователно използваме:

                   Познай кого съм поканил на вечеря! /не мога да позная  кой е, но едно знам със сигурност - че е човек/.

Употребата на местоименните форми на ого и –его не са пожелателни, те са норма. Толкова по-странно е масовото нарушаване на тази норма от хора, които иначе претендират за образованост, интелигентност, висока обща култура.

image

 

А какво стана с коня на съседите? Нищо, разбра, че няма да бъде поканен у нас на вечеря и сега чака да му излезе късметът в някое от многобройните шоу предавания, в които все го подканят да спечели: „При кой от зрителите ще отиде тази печалба?”

Сделка или не? Няма сделка!

 



 



Тагове:   Него,   сделка,   той,   лица,   кон,   падежни форми,


Гласувай:
13



1. gosho568 - Хубав постинг!
28.05.2014 22:05
Поздрави и лека вечер! ;]]]
цитирай
2. flymore - Невероятна си, Вени!!!
28.05.2014 22:27
Като ученичка в захлас изпаднах! Заслугата е твоя, учителко, добра!
Припомняш, ограмотяваш ни по уникален начин!
С благодарност и пожелание за топла нощ!:)
цитирай
3. donchevav - Благодаря, Гошо! Поздрави с пож...
28.05.2014 22:45
Благодаря, Гошо! Поздрави с пожелание за спокойна и уютна вечер!
цитирай
4. donchevav - Благодаря ти, Flymore, винаги ме ...
28.05.2014 23:22
Благодаря ти, Flymore, винаги ме ласкаеш! Тези неща...вярно, те са сухи граматически правила, но са...хм, моят живот, колкото и глупаво да звучи - и аз се забавлявам с тях, харесва ми да го правя. А ако помогнат на някого да намери отговор на някой свой въпрос, нали това е целта? Радвам се, че ти харесват! Хубава вечер и на тебе, приятелко!
цитирай
5. benitta - :)
29.05.2014 09:31
Моите учителки по литература не бяха забавни. Даже едната ( в горните класове) ни диктуваше, какво е искал да каже поетът, защо лирическият герой е постъпил по даден начин и т.н. Като папагали повтаряхме нейното виждане. Или тя така ни е усещала - неспособни на интерпретации, или не й се е занимавало да развива творчество и размисъл в нас. А урок по български език, предаден по такъв забавен начин, винаги достига по-бързо до нас и е по-лесно усвоим.
Щастливи са твоите ученици, да ги поздравиш от мен!
Поздрав и за теб с усмивка, както винаги :)
цитирай
6. donchevav - Благодаря ти, Бени, както винаги си ...
29.05.2014 10:03
Благодаря ти, Бени, както винаги си много мила! Забавлявам се с това, което работя, от първия час, в който съм се изправила пред ученици! Това е...това е вълшебство! Неописуемо изживяване, тайнство, което хем се повтаря всеки ден, всеки час, хем никога не е същото, дори когато за пети път днес преподавам един и същи урок. И как да се повтори, когато пред себе си имаш различни хора в различни отрязъци от време - всичко, валидно до преди малко, вече е неактуално - важно е усещането за момента, за нагласата, за очакванията - и оттам -правилната ориентация и импровизацията - някога сполучлива, някога - нескопосна, но винаги искрена - и от сърце. Това е отговорът на въпроса защо постингите ми на езикова тематика са такива - съобразяване с нагласата на евентуалния ми гост да търси нещо по-свежо, по-различно, защото учебникарски истини може да си изтегли отвсякъде, но ще го направи ли? Радвам се, че ти харесва! Поздрави и усмивки от мене с пожелание за вълнуващ ден с време лично за тебе!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: donchevav
Категория: Поезия
Прочетен: 3058709
Постинги: 329
Коментари: 7834
Гласове: 53601
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930