Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2010 22:01 - Произходът на ранните българи: обществен интерес и проблематика
Автор: mglishev Категория: История   
Прочетен: 3711 Коментари: 13 Гласове:
2

Последна промяна: 31.03.2010 22:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Произходът на ранните българи: обществен интерес и проблематика

 

 

 

 

            Стара и предъвквана тема. По въпроса за най-ранната българска история (ІV-VІІ в.) и за произхода на българите от времената на Кубрат и по-рано е говорено, писано и викано повече отколкото има смисъл. Страстите са нажежени. Но, както изглежда, някои натури страдаме от неизлечим интерес към миналото и затова го чепкаме – както зле възпитано дете чопли коричката на удареното си коляно. Защо това е така е до голяма степен морален и психологически въпрос. Не искам да се заемам с него. Вече съм имал възможността да изложа мнението си за природата на повишения интерес към произхода на най-ранните българи и причините за популярността на едни хипотези за сметка на други – както ги виждам. Тук повече ме интересуват възможностите и проблемите, поставяни от различните позиции.

 

            Знаем двете основни предположения:

- българите не произхождат от Балканите;

- българите са автохтонно балканско население.

 

            От всяка от тези основни предпоставени тези следват много възможности. Ако българите са първоначално небалканско население, то те могат да бъдат от:

- ираноезичен индоевропейски произход, което ги сближава донякъде с аланите, сарматите, скитите и дори персите;

- тюркоезичен неиндовропейски произход, което ги прави родствени с хуни, авари, хазари и караманлии;

- смесен „миксоварварски” степен произход, в който е трудно да се определи степента на значимост на иранските, тюркските, германските и угро-финските елементи.

            Славянската или „илирийската” теза е на практика отмряла.

 

            Ако пък българите са с автохтонен произход, както напоследък е популярно да се смята, тогава пак има две възможности:

- българите са идентични с траките и никога не са напускали Балканите;

- българите произхождат от траките, но още в Античността се отделят от тях, напускайки полуострова и завръщайки се в ранното Средновековие вече като част от Великото преселение.

 

            Аргументите, привеждани в защита на всяко от горните твърдения, могат да се раделят на няколко типа:

- езикови: езикът на българите от Първото българско царство отпреди Покръстването, засвидетелстван в Белобрежкия каменен надпис, в годините на вазцаряване от „Именник на българските ханове” и приписката на Тудор Доксов, в именната и титулната системи от българските (иначе гръкоезични) каменни надписи трябва да покажат прилика с индоевропейски (ирански или други) или пък с тюркски езици;

- исторически: събитията на Балканите и в териториите по източните и северни брегове на Черно море в ІІІ-VІІ в. трябва да бъдат достатъчно красноречиви за изясняване на произхода на българите;

- археологически: данните за българите от VІІ-Х по тукашните земи от разкопки трябва да покажат близост с определени култури в керамиката, строителството, погребалните обичаи;

- фолклорни, религиозни и културно-антропологически: известните факти за фолклора на българите в периода след VІІ в. трябва да дадат възможност за сравнение с известното за различни култури от Балканите и Черноморския регион.

 

            Подходът на търсене на паралели в авнтични и средновековни култури представя редица проблеми. Най-сериозните от тях са:

- политизиране на темата. Дори днес за голяма част от специалистите и заинтересуваната публика въпросът за произхода на ранните българи и участието им в етногенезиса на съвременната българска нация е повече политически или ценностен отколкото строго научен. Това затруднява обмена на информация и комуникацията между застъпниците на различните гледища. Безпристрастността се оказва трудно постижима;

- неравна компетентност. Автохтонните хипотези са застъпвани предимно от неспециалисти във филологическите, историческите и културологичните дисциплини, което компрометира възможността за дискусия между тях и привържениците на миграционните теории. Поради политизирането на темата авторитетът и методите на историци, археолози, филолози и културни антрополози са поставени под въпрос. Същевременно  липсата на популярни изложения на миграционните теории ги прави недостъпни и непопулярни пред по-широка публика.

- интердисциплинарни затруднения. Събирането на езикови, исторически, археологически и фолклорни (културно-исторически) данни и съпоставянето им със също така разнообразни данни за антични и ранносредновековни населения от обширен регион е огромна задача, която предполага по-скоро екипна отколкото самостоятелна работа. Отделно изваждането на заключения от натрупания и класифициран материал изисква аналитични възможности и усилия, които стоят над квалификацията на всеки отделен специалист или ерудиран любител.

- дефиниция на проблема. На пръв поглед всичко е ясно – търси се отговор на въпроса кои са първите носители на името „българи”. Какъв език (или езици) са говорели помежду си, как са изглеждали, какъв е бил битът им и с прадедите на кои днешни нации са били в близко родство. Но остава проблемът за това доколко ние днес сме преки приемници на тези първи българи и доколко е логически коректно да пренасяме своите отношения помежду си и с други нации към тяхната епоха. И имаме ли изобщо основание да говорим за древните българи като за „нас”.



Тагове:   ОБЩЕСТВЕН,


Гласувай:
2
0



1. анонимен - Хубавото на историята й е това че ...
31.03.2010 22:37
Хубавото на историята й е това че можеш да твърдиш всякакви безумици
цитирай
2. mglishev - А лошото е,
31.03.2010 22:45
че винаги се намира досадник като мен да ги отхвърля :)
цитирай
3. iuliuscaesar - добре че се реши. Много интересни ...
31.03.2010 23:14
добре че се реши.
Много интересни неща има:
1.Титлите са несъмнено тюркски.
2.имената са тюрски и ирански.
3.надписита на български са на тюркски диалект.
4.религия - неизвестна, но има един надписи за Тангра. от друга страна според чобанов архитектурата на храмовете е като зороастиските.
5.календара е смесен.
6.античните извори казват - българските пратеници при Отон имали аварско облекло. хазарският хаган счита българите за нещо като братовчеди.
заключение: от тези оскъдни данни нищо не може да е сигурно.
цитирай
4. анонимен - Ще ги отхвърлиш за себе си но я иди да ...
31.03.2010 23:31
Ще ги отхвърлиш за себе си но я иди да убедиш този който ги твърди Резултатът- спор Още една хубава страна
цитирай
5. mglishev - :)
01.04.2010 01:50
Юлий, от шест изредени работи, четири и половина сочат към тюркския произход :)

Отгората, имаш право :)
цитирай
6. iuliuscaesar - произход
01.04.2010 09:48
така е повечето сочат към тюркси произход именно за това официалната позиция поддържа това становище.
от друга страна обаче сам знаеш, че титлите не могат да служат като доказателство те лесно могат да са заемка от тюркския хаганат когато българите са под властта му. същото е валидно и за облеклото и календара и дори и за имената.
този спор може да се разреши ако се намери голям надпис на езика на прабългарите, но предполагам, че той ще покаже езикова смес, тъй като българите са били под силното влиание на тюрки и са живяли и с ирански племена. за това надписът трябва да е много ранен. но това ми се струва не възможно.
цитирай
7. mglishev - Това
01.04.2010 11:36
винаги ме е карало да се замисля. Привърженици на иранската хипотеза често са казвали пред мен, че наличните тюркски реалии могат да сочат просто контакти и влияния от тюркски народи. Признавам - могат.

Но смятам, че можем да говорим по този начин, само ако имаме налични данни за далеч по-фундаментални ирански черти на ранната българска култура. А нямаме. В такъв случай не е ли по-просто да действаме по бръснача на Окам? Все пак имаме много повече запазени несъмнено тюркски отколкото ирански податки.

Това за Чобанов и зороастрийските храмове е интересно. Би ли нахвърлял нещо повече по въпроса? Имам едно-две принципни възражения, но не искам да прибързвам.
цитирай
8. анонимен - ееее и тук се ползва дискриминацията
01.04.2010 14:11
бива ли да не ми пуснеш поздрава...аз съвсем чистосърдечно
Честит 1-ви април!

тук ще чета с интерес...продължи само първата част.
Автохтонците да си търсят аргументи...но надали...едва ли
Сн С
цитирай
9. mglishev - :)
01.04.2010 16:43
Кой? Аз? Да пропусна честитка за професионалния празник на автохтонците? Отнюд!
цитирай
10. анонимен - а къде ми е музикалният поздрав тогава?! dead in the system
01.04.2010 18:49
помислих, че си ми наложил цензура
ето още веднъж, за настроение .....докато търсят аргумeнтите..

http://www.youtube.com/watch?v=5H59Py7KApU

Сн С
цитирай
11. анонимен - а
28.04.2010 08:32
къде го видяхте този тангра бе алоооо.ама иначе се лъжете един друг.добре че почти не останаха тюркофилчета :)
цитирай
12. shtaparov - "Теории"
18.11.2010 02:20
Теориите за произхода на Българите са глупави и ненужни прояви на невежество,предназначени да залъгват масовата публика с псевдозагадки.За древните хроникьори и очевидци не е имало абсолютно никаква загадка-те единодушно наричат Българите с имена на най-различни Тракийски племена
/Пеони,Дардани,Мирмидони,Скити,Мизи,Гети,Венети и т.н./,признават хилядолетното им родствено право върху земите на Балканския полуостров
и твърдят,че Българите и Готите/Гетите/,които са "...и славяни,и Българи,
говореха един и същ език и вярваха в едни и същи езически богове"!
Единствената загадка тук е тази,къде са спали досегашните учени-слепи ли са били та са проспали информацията от тези извори,пияни ли са били когато
са ги чели,дрогирани или какво?
цитирай
13. анонимен - Добре Щапаров, добре! Може би Гл...
27.12.2010 17:08
Добре Щапаров, добре! Може би Глишев не само ще прочете какво си писал, но и ще го запомни, а може би дори ще се порови и в изворите, ще изучи документите в които се твърди различно от това, което му се е запечатало в главичката, ще съпоставя и може би (дай боже) истината може и да го огрее. Макар че не ми се вярва дип...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5455132
Постинги: 1061
Коментари: 8006
Гласове: 5487
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата