Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2010 11:49 - Предизвикани размисли (кухненска апологетика на иконите и празниците)
Автор: mglishev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3311 Коментари: 12 Гласове:
5

Последна промяна: 16.12.2010 14:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Наскоро имах възможността да прочета мнения на християни от реформистка деноминация (това са всички, на които бабите ни викаха "протестанти"). По повод Коледата - че на практика не знаем кога точно е роден Христос, а 25 декември е стар езически празник. Че християнската вяра (в частност православната и католическата - но бих добавил армено-грегорианската и тази на арабите-яковити и коптите) е затънала в напразни ритуали, показност и суеверия. Нали за реформистите и техните съвременни наследници иконите, химнографията, култът към светцте са излишни неща. И нахвърлях някакви думи в отговор на тоя тип мислене.

Разбира се, самият аз имам своите критики към много от православните практики от всекидневието, но самата ми чувствителност си остава православна и традиционалистка, така че няма как да не взема страната на иконите, празниците, тамяна и свещите. Няма да отрека, че вярата освен всичко друго е и естетическо преживяване и многократно предпочитам разкоша на православната и католическата Църква пред нарочната оголеност и обедненост на реформистките и постреформистките общности.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Ако лишим християнството от всичките му блестящи украшения, хората няма да искат да четат дори Евангелието.

Иконоборците от VІІІ в. са опитали да "въстановяват" християнството (нали това е смисълът на всяка религиозна "реформа"). Успели са единствено да отвратят сънародниците си, вандализирали са много църкви, опитали са се насила да женят монаси, създали са мъченици и са изчезнали.

Лутераните, калвинистите, пуританите също са опитвали - унищожили са безброй прекрасни статуи, икони, картини и витражи, забранили са Коледа (факт за Англия по времето на Кромуел), избили са много хора, живеели са по безрадостен и лицемерен начин, накрая са се оказали по-суеверни от уж суеверните традиционалисти (вещици са преследвани по-дълго в протестантски страни) и лека-полека учението им е било изоставено, а днес е само бележка под линия в историята на религиите.

Християнството е като съботата - направено е за хора, а не за някакви свръхчовеци.

Всички опити да се "въстанови ранното" християнство се захващат от хора, които не знаят нищо за ранните векове и разчитат само на собственото си разбиране на Писанието (което определено е проява на не съвсем християнска горделивост. Доверието в авторитетите на Църквата по-лесно може да бъде представено за християнска добродетел).

Очевидно е, че повечето вярващи имат нужда от по-разточителна и красива вяра от тази, която предлагат фанатиците на "въстановяването на ранното" християнство. А това от какво имат нужда вярващите е важно. Бог не играе зарове и със сигурност не цели да създаде клуб на фанатици, а универсална Църква, която да спасява много и много души, включително и на мнозинството хора, за които единствената достъпна духовност е тази на величествените храмове и внушителна литургия. Любовта изключва дребнавост и ако някой смята самия Бог за фанатик, този някой е в печална заблуда. 
 
За всеки, който знае малко от малко за ранните векове, е ясно и че ранните християни всъщност не са били чак толкова далеч от юдеите и езичниците, колкото си мислят "въстановителите". Та това не е била някаква стерилна общност, затворена в себе си. И първите наследници на апостолите също са искали празници, искали са химни, искали са да бъдат хора. И кой да знае това по-добре от Бог, Който за разлика от много "въстановители" е наистина човеколюбив?

Със сигурност вярата на катедралите и химните е по-добра и по-близо както до Бога, така и до човека от тази на стиснатите и недоверчиви пуритани.

"И кой, ако синът му поиска хляб, ще му подаде камък?"

Това е всеки опит да се "въстановява ранното" християнство - подмяна на хляба с камък. Защото времето си върви напред и всичко става по Божия воля. За вярващите християни Старият завет е по-смислен от всяко езичество. Очевидно и Новият завет е по-добър от Стария. Очевидно опитите за връщане към някакъв стар вид на вярата (при това към зле разбран стар вид) водят до разцепления, заблуди, омраза и религиозни войни.

На Църквата не й трябват революции (революции правят волтерианците и комунистите - тоест революцията е стихия на атеизма). Църквата, вярвам, еволюира с Божия грижа. Няма нужда хора да я "поправят", защото хората по необходимост действат краткосрочно и за съжаление - жестоко, особено когато се захванат с реформи.

Тук-там, бавно, с педя на век, със съборно решение, с дребна поправка в календара, с естественото отмиране на една практика и възникването на нова, която да не противоречи на Писанието и Преданието - ето така Църквата става по-малко езическа, по-малко жестока, по-малко истерична, повече кротка, повече учеща, повече божествена. Някои нейни клонове съхнат. Други ще останат и ще вярват в същото като апостолите, но ще го изразяват по нови начини. А накрая ще пролчи на чия страна е истината.

Същата тази "бавна" Църква е извела веднъж света от варварството и езичеството (горе-долу както Христос извежда Адам от Ада по иконите). Светците са се препъвали със свещ в ръка между дивите германски и славянски народи, били са унижавани, отнасяли са подигравки и са проповядвали на жените, децата и идиотите. Пишели са книги върху зле остъргана агнешка кожа.
И накрая са постигнали шеметните сводове на катедралите, когато цели нации с възторг са се вдигали, за да пренесат още камъни за храмове, чиято единствена цел е да бъдат огромни и прекрасни знаци на любовта към Бога. Всичко това е твърде ценно, за да бъде отхвърлено и не вярвам Бог да иска това от нас. 

И същата тази "бавна" Църква, която уж била езическа, е опитомила езичеството. Вярвам, че тя ще оцелее до Съдния ден, както и че тъкмо тя, "бавната" Църква, е малък намек тук и сега за Небесното царство.

Дори само от уважение към светците сме длъжни по-скоро да стъпваме здраво на раменете им, а не насила да се връщаме в калта, от която те с всички сили са се опитвали да извадят и себе си, и съвременниците си.

Би трябвало днес да имаме по-малка нужда от чудеса, да тачим Преданието (защото то е съставяно от малцината наистина боговдъхновени през вековете) и повече да мислим с главите си отколкото да въздишаме по катакомбните времена. Впрочем, убеден съм, че ако имаше как да видим някоя раннохристиянска община в Сирия от ІІ в., всички тук щяхме да бъдем ужасени. Смятам, че във всеки момент, когато апостолът и разумните мъже около него са си тръгвали от дадено новопокръстено селище, там са започвали грозни сцени на лудост, суеверие и фанатизъм, тук-там разнообразявани с истински чудеса, част от тях - от небожествен произход.
Тези неща си личат в Новия завет и в много антични извори - част от тях християнски. Защото човек си е човек и се променя към добро трудно и бавно. С цели векове. Ако не беше така, то още Каин, Авел и Сит щяха да са намерили обратния път към Рая и нямаше да има нужда нито от Стар завет, нито от Рождество Христово. Което пък е почтително и красиво да празнуваме, както си му е редът. В крайна сметка не е важна самата дата, а споменът за самото събитие.

Ще ми се да добавя, че всеки опит да се "въстановява" някаква "чистота" на християнството означава очевидна убеденост, че тази чистота е изгубена. Което за мен сочи, че "въстановителите" просто не вярват в божествените думи, че "и портите Адови не ще надделеят" над Църквата.

С една дума, да се въздиша по "чистотата" на ранното християнство е все едно родителите ни с огромни усилия да ни запишат в университет, а ние да избягаме оттам и да се опитваме да се върнем в гетото. При това в друго гето, такова, каквото сами си създаваме, а не в онова, от което действително произхождаме.

В раннохристиянските времена самата дума "християнство" е звучала странно. Не е имало почва, на която да се работи и душите са били много по-груби от сега. Днес вече нещата са много по-добри - дори смъртното наказание изчезва в някои краища на света. Дори атеистите често са по-кротки отколкото са били езичниците. Вековете християнска цивилизация, от които някои прибързано се отказват, са си казали думата и поне малко са облагородили нравите - поне на част от света.

А и би било справедливо стремящите се към чистотата на ранното християнство да са и много запалени по идеята за мъченичество. Защо тогава да не си върнем и лъвовете в римските циркове? 
Кой знае защо обаче, има повече православни и католически мъченици отколкото протестантски. Оставам с впечатлението, че призивите към ранна чистота и към "въстановяване" са някак половинчати.

Разбира се, ако някой особено духовен човек чувства вътрешна необходимост от покаяние, от аскетизъм, от усамотение, от послушание, от сурова дисциплина - Църквата предоставя тази възможност. Човек винаги може да стане монах. Може да стане отшелник. Може да посвети живота си на благото на другите като лекар, доброволец на Червения кръст, дарител... За тази цел не е нужно да презира иконите и празниците, които имат благородната цел да водят за ръка нас, останалите простосмъртни, по един може би не толкова пряк, но и не толкова стръмен път към планината на Царството. Именно към него, каквото и да смята всеки фанатик.

Естествено, иконите не са самоцел и никой не го знае по-добре от вярващия, който почита не изписаната дъска, а светеца, изобразен на нея - а чрез това и самия Създател на светците. А ако образът на иконата е умилителен - нима това е зле? Кой е казал, че трябва да почитаме Бога чрез варварски форми и неумели жестове? Обичам да казвам, че щом Бог е наш Цар, следва да отдаваме почестите, дължими на величието Му с подобаваща тържественост и умение. Зле изписани или голи храмове, посредствени носопения или фалшиво писукане на псалми - да, това може и да е действителен израз на чистата вяра на всеки, който може толкова (и толкова по-добре, че полага всички усилия), но то не е причина да се забрани на другия, на когото са дадени десет, а не пет таланта, да вложи своето според поверения му дял.

И обичайният аргумент, че средствата, вложени в злато и одежди биха били по-добре вложени, ако се раздадат на бедните, не е особено сериозен. Самият Христос казва, че бедните са сред нас винаги, а Той - не. Че когато Женихът е сред нас, не е уместно да постим. Как би могла бедната вдовица да вложи двете си лепти, ако затворим храмовата каса? Спестовността на "въстановителите" всъщност идва не от щедрост към хората, а от чисто северняшката черта да се цепи пфенигът на две. А Христос може би не напразно е приел плът не в суровите германски лесове, а край бреговете на разкошното Средиземно море (при все че дори там Му се е наложило да обяснява дълго и широко за щедростта).

Не, ранното християнство си е изпълнило ролята. "Триумфиращата" Църква на Средните векове - също (и колко красива роля е била тя). Не трябва да се отказваме от тях, не трябва и да се връщаме назад (по същество това е отказ от постигнатото). Ето затова не трябва да ни е страх нито от натрупаните с вековете традиции, нито от това да ги доразвиваме. И да сме кротки като гълъби, хитри като змии.



Гласувай:
5
0



1. mamkamu - Не мислиш ли, че всъщност първо х...
16.12.2010 18:43
Не мислиш ли, че всъщност първо християнската Църква връща във варварството Средиземноморския свят(само като се сетя за хилядите изгорени антични ръкописи и "идоли" -върховни постижения на изкуството и науката за онова време) и едва след това, доста по-късно, започва да играе някаква "цивилизаторска" роля сред варварите, пък и не само сред тях?

Иначе съм напълно съгласен с теб по отношение на "реформаторите". Факт е, че сред тях фанатиците се срещат доста често, дори в днешни времена, спазвайки традицията на повечето монотеистични религии за отричане (най-малкото) на другия и различния.

А! И откъде ти хрумна, че Бог искал да създаде "универсална Църква, която да спасява много и много души"? Ако душите са "искрата" Божия, то надали те се нуждаят от посредник, още повече такъв, какъвто представлява днес Православната ни църква.

За няколко години в Богословския се нагледах на йеромонаси дошли да се "квалифицират", които правеха всичко, но не и нещата, които изисква обетът им към Христос. Това естествено е мнение пречупено през призмата на личния ми опит и едва ли е може да бъде обобщаващо, но все пак...

Айде със здраве...И внимавай, какво пишеш. Утре Спароток може да каже, че монотеизма е измислен от българите, пардон траките :)

цитирай
2. zelas - Маноле само анатемата забрави накрая!
16.12.2010 18:53
Маноле само анатемата забрави! Без така наречените реформатори, сега любимата ти западна европа, хептен щеше да е западнала.
Имам чуството, че богомилите и днес биха ги разпънали!

Не се излага Пътя в имена и догми. Не е спасила догмата никого още.
цитирай
3. mglishev - @ 1-2
16.12.2010 23:22
@mamkamu: Не, не мисля. Когато империята вече е официално християнска и все още си е империя, Великото преселение прегазва границите и се налага новите народи да бъдат покръствани на свой ред.
А, ти си и колега на това отгоре. След ИФ, сега и аз направих грешката да се запиша в БФ. Там наистина е много тъпо.
Инак то се знае, че всичко е измислено от българите.

@ zalas: Всеки според мярата на ума си. Аз така го виждам, така го пиша.
цитирай
4. zelas - Писането е отговорна работа, Ма...
17.12.2010 00:07
Писането е отговорна работа, Маноле. Навремето даже и да говорят е позволявано само на най-старите и най-мъдрите.
Знам, че в днешно време всички сме виновни в греха многодумието, та затова ти казвам.

Та, вземи го по-отговорно - не се пише zalas ами zelas (вино)

Поздрави
цитирай
5. анонимен - Протестантското беснуване пре...
17.12.2010 20:57
Протестантското беснуване представлява войнстваща полуграмотност. Трудно е да се каже обаче, дали в чисто обществен план масовата православна (а и католическа) неграмотност е за предпочитане. Първата е създала през последните няколко века определено до по-динамични и "успели" общества. Машината на протестантския прогрес нещо вече почва да буксува, но се движи все още сравнително най-ефективно. Ще видим или вероятно по-скоро тези след нас ще видят, до какво ще доведе в крайна сметка "голямото плюскане". Естествено това е друга тема и има по-скоро само индиректна връзка с въпросите на вярата и начина на светоусещане.
цитирай
6. mglishev - Не мисля,
18.12.2010 02:35
че някой честен протестант е "беснуващ". Спокойно мога да не приемам вярата им и без да ги мисля за изроди.
цитирай
7. анонимен - "Ако лишим християнството от ...
20.12.2010 17:12
"Ако лишим християнството от всичките му блестящи украшения, хората няма да искат да четат дори Евангелието."

Де тоз късмет. Прекалено хубаво е, за да стане истина... ;))))

Black Wolf
цитирай
8. mglishev - Улфи, човече,
20.12.2010 23:46
не знам по-голям фанатик от тебе :)
цитирай
9. razkazvachka - Неграмотниците, за съжаление, са плъзнали не само в светската митология на политиката, а
21.12.2010 01:45
най-напред - из религиите.
Но сега е 21 век и очарованието на религиите отдавна е изветряло... остава само финансово-властовата схема и безбожното жертвоприношение на човечеството...
цитирай
10. mglishev - Изветряло ли?
21.12.2010 01:49
Виж ти, това е новина за мен. Последния път като проверих, очарованието още си седеше.
цитирай
11. анонимен - @mamkamu: Не, не мисля. Когато и...
29.12.2010 20:20
mglishev написа:
@mamkamu: Не, не мисля. Когато империята вече е официално християнска и все още си е империя, Великото преселение прегазва границите и се налага новите народи да бъдат покръствани на свой ред.
А, ти си и колега на това отгоре. След ИФ, сега и аз направих грешката да се запиша в БФ. Там наистина е много тъпо.
Инак то се знае, че всичко е измислено от българите.

@ zalas: Всеки според мярата на ума си. Аз така го виждам, така го пиша.



Именно, именно - дотам ти стига виждането и разбирането, дотам пишеш. Лошото е - повтарям го пак за кой ли път - че си въобразяваш, че след тебе никой няма какво повече да добави. Каквото за автохтонната теория, това и за християнството и въобще за каквото и да се сетиш... Смехория някаква направо! Мисля си дори, че няма какво да ти напомням тук, че сегашното наше православие е гръцко православие, т.е. измислено, планирано, съчинено и въведено (доста грубо бих казал) от една обществена прослойка - т.нар. "гърци" с манталитет на номади-паразити - за която висшите нива на религиозност не само са непознати, те са ненужни! За тях е важно как религиата да стане инструмент за отъпяване и подчиняване и насочване на келепира към където трябва! - другото е бошлаф... Май ранното християнство друго е целяло и не случайно Йоан Златоуст е казал на синодалните старци, че "църквата на хуните стои много по-близо до Бога отколкото гръцката" (цитатът е по смисъл)! Но пък какво ти ги говоря тия работи на тебе, като за теб "хун" е обидна дума и под нея се крие някакво кривокрако азиатско маймуноподобно и т.н... Ами Бог да ти е на помощ в научните изискания, ако не в друго!
Пенчо Кубадински, велик ловец и държавнвик
цитирай
12. mglishev - Другарю Кубадински,
29.12.2010 23:48
това са някакви твои си размисли, които за мен нищо не значат.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5453043
Постинги: 1061
Коментари: 8006
Гласове: 5487
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата