Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.01.2010 05:05 - Любимите измислени светове
Автор: mglishev Категория: Забавление   
Прочетен: 4629 Коментари: 13 Гласове:
3



Предполагам, че повечето от нас като малки са обичали приказки. И не само народни, а и авторски. Така или иначе, баналният повод да се сетя за тази тема, е един измислен свят. Авторски. Някои читатели са започнали да харесват Толкин и като учен, но повечето (вероятно) го ценят преди всичко като блестящ, увлекателен и убедителен фантазьор. Освен него, разбира се, има и други фантазьори. И не просто автори на научна фантастика и фентъзи, а създатели на светове. Някои от тези светове са прекрасни, други са отвратителни. Да си го признаем, повечето автори всъщност са способни да измислят отделна страна, не чак свят. Не мироздание. Дори Толкин. Разнообразието в измислените светове най-често е подобно на разнообразието в голяма държава. Разликата между планетите Татуин и Корусант от "Междузвездни войни" не е по-голяма от разликата между Брее и Лориен... или от тази между Москва и сибирските гори. И, разбира се, в измислената страна живеят хора. Повече или по-малко като нас. Войните в измислените светове са малко или повече граждански войни, братоубийствени войни, доколкото враговете в тях са рожби на един и същи автор (като се замисля, всяка война е братоубийство, но да не излизам от литературата. Мразя нравоучението).
Кои са любимите ни авторски измислени светове? Знам културно-масовия отговор за Средната земя. И аз си я обичам. Но човек е пътуващо същество. Няма място като Родината, но няма и как да го знаем, докато не я сравним с нови кътчета. Честно казано, влюбен съм в Графството и в Рохан, бих се радвал да видя Минас Тирит, Ломидол, Лориен и Ветроклин, стига да можех, но надали бих живял там. Бих живял в София. Бих живял и в някое малко диво село в подножието на Верила или Плана. Бих поживял и в Рим. Днешен Рим. Всъщност не би трябвало да казвам, че съм влюбен в измислени места. Предпочитам си моите съвсем материални краища. Бих се радвал да умра в Софийското поле, когато се стигне до умиране.

А все пак с удоволствие чета и гледам за измислени места. Нещо повече, препрочитам и гледам пак същите филми. Някъде ме привлича едничък детайл, другаде - цяло пространно описание. Ето няколко предпочитания.

Китай на Бари Хюгарт. Не знам доколко е измислен, защото съм виждал снимки, които напълно се изравняват с описанията на този абсолютно съвършен писател, но така или иначе за мен това ще си остане екзотика и нещо недостижимо. Долините, дворците и езерата на Бари, репродукциите от фантастичните пейзажи от албума ми с китайско традиционно изкуство и по нещичко от собственото ми въображение правят Китай достойно за сънуване място.

Маджипур на Робърт Силвърбърг. Чели ли сте "Замъкът на Лорд Валънтайн"? Ако не сте, непременно я прочетете. Невероятна книга с действие, разположено на невероятна сцена. Струва ми се, че на места Силвърбърг надминава Толкин. Фантазията му е неочаквана, описанията му включват море с прекрасни острови и много, много градски живот. Неща, които в Средната земя... липсват. Не, боя се, че Минас Тирит и Езерният град не могат да стъпят на малкото пръстче на Пидруид или Пилиплок image

Да влезе детската ми любов. Гората на А. А. Милн, където живее Мечо Пух. Малките детайли и очарователните оригинални илюстрации са отвъд всичко, което може да се каже.

Небивала земя на Дж. М. Бари. Островът на Хук и Питър Пан. Линуксът на измислените светове. Страна с отворен код - там винаги можеш да добавиш нещо свое. Моята добавка е класическа - малка, но богата испанска колония край джунгла със забравен (и изоставен) индиански град. Сребърни рудници с черни роби. Иначе всичко друго е ясно: изгубените момчета, пиратският кораб в залива, лагуната с лобната скала, лагерът на пиканините...

Париж на Виктор Юго, Александър Дюма, Морис Дрюон и Пол Февал. Готически, ренесансов и просвещенски Париж. Между края на английското владичество и началото на гнусната за мен Революция.

Дивите поля на Хенрик Сенкевич. Страната на казаците, татарите и полските рицари.
Анкх-Морпорк, разбира се. Прелестният и гнусен град на Пратчет.

Все още няма роман или филм, който да представя византийския Константинопол, но мога поне да си го измислям и да чета археология и топография. И да се ослушвам за следващата възможност да ида в Истанбул. Но тук измислицата и реалността са опасно близо една до друга. Никога няма да знам дали наистина кръчмата на Еднооката Анастасо се е намирала до Бичия форум. Нито дали от островите Принкипо са се виждали пушеците на Кизик.

Дюн. Аракис. Пустинната планета. Мястото на пясъчните червеи, на подправката и свободните. Не Дюн от допълненията и продълженията, а от книгата "Дюн" на Хърбърт в издание на библиотека "Галактика". Би-лал кайфа, няма какво да се добави image

За Пандора, спътника на Полифем от новия филм "Аватар" засега нямам какво да кажа. Нека се поуталожа страстите. Може след месец да съм забравил всичко. А може и да ми държи влага години наред.

Фен съм на "Междузвездни войни", а все пак световете от поредицата не са ми особено интересни. Може би предпочитам по-домашни неща.

Училището Хогуортс, където учи прословутият Потър? Става, нямам нищо против. Във филмите сградата изглежда великолепно. Но, честно казано, предпочитам НИИЧАВО (Научно-изследователския институт по чародейство и вълшебство към Академията на науките на СССР) от "Понеделник започва в събота" на братя Стругацки.

Добре, че ги има измислените светове. Човек има нужда от ваканции, а филмите и книгите са по-евтини от автобусен билет :)


Тагове:   Париж,


Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sparhawk - Супер тема
04.01.2010 09:22
Браво, Маноле. Аз най си обичам тъкмо "Хогуортс", макар, че то не е чак свят. Ако бях магьосник, бих се радвал да работя там като преподавател по ЗЧИ :)
Подобно, но по-мрачно място е крепостта Паранор в света на Тери Брукс за Четирите Земи, там също би ми било приятно да пазя древните тайни :)
Но аз си падам и по зли неща. Ако бях вампир, с радост бих бил съдия на Волтурите от "Здрач". Ако владеех Силата, бих посетил Коррибан и Гробницата на древните Ситски лордове. И най-мрачното, разбира се, бих видял изгубения град на Ктхулу :-)
цитирай
2. mglishev - За Ктхулу и аз съм навит, но тия зд...
04.01.2010 10:11
За Ктхулу и аз съм навит, но тия здрачни работи леко ме потрисат :)
цитирай
3. sparhawk - доволен съм
04.01.2010 11:02
че след толкоз години все още имам сили да те потрисам :-)
цитирай
4. mglishev - че след толкоз години все още имам ...
04.01.2010 14:01
sparhawk написа:
че след толкоз години все още имам сили да те потрисам :-)


Кво да ти кажа, чиста шашардисация. Четеш много, но извън политологическите неща си падаш и по откровени измами. "Здрач" е гавра с храносмилането ми. Вампирът реално погледнато е педал, мамицата му. И свети! Постмодерен, толерантен, политически коректен безполов урод. With all due respect, Sir! :)
цитирай
5. анонимен - ахаааа всемогъщото ВЪОБРАЖЕНИЕ
04.01.2010 15:21

"колкото повече, толкова повече..."
Сн С
цитирай
6. sparhawk - хехе
04.01.2010 22:32
mglishev написа:
sparhawk написа:
че след толкоз години все още имам сили да те потрисам :-)


Кво да ти кажа, чиста шашардисация. Четеш много, но извън политологическите неща си падаш и по откровени измами. "Здрач" е гавра с храносмилането ми. Вампирът реално погледнато е педал, мамицата му. И свети! Постмодерен, толерантен, политически коректен безполов урод. With all due respect, Sir! :)

Че те политологическите неща не са ли също измами :-)
цитирай
7. mglishev - Че те политологическите неща не са ...
05.01.2010 01:28
sparhawk написа:
Че те политологическите неща не са ли също измами :-)


Добре казано :)
цитирай
8. анонимен - И никога няма да разберем как е из...
10.01.2010 16:58
И никога няма да разберем как е изглеждал Златният Рог в нощта на Цветница с хилядите блещукащи светлинки от хвърлените във водата венци с прикрепени горящи свещи...
цитирай
9. mglishev - Е
10.01.2010 17:44
анонимен написа:
И никога няма да разберем как е изглеждал Златният Рог в нощта на Цветница с хилядите блещукащи светлинки от хвърлените във водата венци с прикрепени горящи свещи...


... поне можем да си представяме.
цитирай
10. анонимен - Поне можем да си представяме. Да ...
09.03.2010 08:53
Поне можем да си представяме. Да летим в миналото и бъдещето да прескачаме настоящето.
цитирай
11. анонимен - сродна душа
10.03.2010 20:24
Ами Нарния харесва ли ти? Или Океан? Лигон? Торманс? Арканар? Гиганда? Саракш?
цитирай
12. brassica - Моите вълшебни светове
12.03.2010 14:07
Не просто любими. Вълшебните приказки на Н. Райнов от диаболистичния му период и Туве Янсон.
цитирай
13. mglishev - ...
12.03.2010 16:39
@11: Арканар - да. По-точно дон Румата.
@12: С Райнов нещо не се справям. Туве Янсон обаче е от любимите.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mglishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 8610855
Постинги: 1097
Коментари: 8098
Гласове: 5671
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Всичко, което може да се намери на български за Толкин
2. Който не чете на руски, губи много. Недолюбвам Русията, но обичам безплатните им онлайн библиотеки.
3. За англите и саксите. На английски
4. Най-забавният начин да се учи староанглийски
5. Азам Али - любимата ми певица.
6. Тук може да се играе викингски шах онлайн :)
7. Форумът на списание Бг-наука - много весело място, пълно е с непризнати гении :)
8. Блогът на Венцислав Каравълчев - прекрасни текстове по църковна история
9. Блогът на Владислав Иванов - средновековна балканска (и не само) история
10. Venetian Red - блог за изкуство. Най-вече история на изкуството и впечатления от изложби
11. "Виртуални строфи" - стихотворения от блогъри
12. На Понтис/Стефан блогчето. Има приятни неща.
13. Страхотен блог на нормален човек с умерено елитарно мислене.
14. Зло куче: мисли, ръмжи, хапе.
15. Още един блог на нормално мислещ, интелигентен човек.
16. "Ъплоуднати постинги за делитване" - най-добре осмяната булгарелска простотия
17. Милен Русков, единственият жив български писател
18. "Целият изгубен свят": блог на chris. Отлични стихотворения. Ей, не е мъртъв българският език!
19. Трънки и блогинки
20. В крак с времето!
21. Средновековна и ренесансова музика онлайн!
22. Блогът на Димитър Атанасов - текстове без фризура
23. Една чудесна приятелка пише там и ми се ще да ми е в блогрола :)
24. Кака Сийка - умен тип, бяга от клишетата